Ο όρος Αυτόνομη ή Ανεξάρτητη Διαβίωση αναφέρεται στο περιβάλλον και κατ’επεκταση στη κοινωνία ωστε να δημιουργηθούν όλες εκέινες οι προϋποθέσεις που θα συντελέσουν στην ανεξαρτησία και την αυτοδιαχείριση των ατόμων που φέρουν την αναπηρία παρέχοντας τους τις ευκαιρίες και το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα άτομα που δεν φέρουν καποια μορφή αναπηρίας.
Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, το άτομο θα πρέπει να είναι σε θέση να επιλέξει μέσα απο ενα πλήθος εναλλακτικών τρόπων ζωής, τον τρόπο εκέινο που ανταποκρίνεται, εαν οχι επακριβώς περισσότερο στο είδος και τις ανάγκες της αναπηρίας του.
Για την καλύτερη εξέλιξη της αυτόνομης ή ανεξάρτητης διαβίωσης είναι απαραίτητο να αναφερθούν οι βασικοί άξονες στους οποίους δίνεται ιδιαίτερη έμφαση ως προς την καλύτερη αυτονομία του ατόμου. Οι άξονες αυτοί είναι:
Ø Μεταφορές
Ø Πληροφόρηση
Ø Πρόσβαση
Ø Στέγαση
Ø Συμβουλευτική
Το μάθημα της Αυτόνομης Διαβίωσης συγκαταλέγεται σε ένα από τα βασικά εργαστήρια του Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. μαθητών με προβλήματα όρασης και πολλαπλές αναπηρίες).
Είναι το εργαστήριο που προσαρμόζεται και υπηρετεί τις ανάγκες των μαθητών. Βασικός σκοπός του, με την αρωγή και την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, είναι ο μαθητής ο μαθητής τις δεξιότητες του έτσι ώστε να συμβάλλουν στην ικανότητα του να λειτουργεί αυτόνομα και ανεξάρτητα με σκοπό την αυτοεξυπηρέτηση του.
Χρησιμοποιώντας εκπαιδευτικά κάποιες δραστηριότητες ο μαθητής ενεργοποιείται στην κατανόηση και εκτέλεση καθημερινών αναγκών της ζωής του.
Σύμφωνα με το Π.Α.Π.Ε.Α. ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ 301/1996
ΦΕΚ 208 Τ.Α’, 29-8-1996
Όσον αφορά την Αυτονομία οι διδακτικοί μας στόχοι είναι:
Ø Να φροντίζει την ατομική του υγεία.
Ø Να μάθει να ντύνεται και να ξεντύνεται.
Ø Να τρώει μόνος του και να τα σερβίρει με τον σωστό τρόπο.
Ø Να αντιληφθεί την ανάγκη της υγιεινής και της καθαριότητας πρίν και μετά το φαγητό.
Ø Να φροντίζει τη διατροφή του.
Ø Να συνσυνειδητοποεί τη χρησιμότητα της καθημερινής προσωπικής και στοματικής υγιεινής, επίλεγοντας τα σωστά προϊόντα κάθε φορά.
Ø Να προφυλάσσεται από κινδύνους μέσα στο σχολείο και στο σπίτι.
Ø Να προφυλάσσεται από κινδύνους σε χώρους έξω από το σπίτι και το σχολείο.
Ø Να ζητάει και να προσφέρει βοήθεια, όταν χρειάζεται.
Όσον αφορά την Κοινωνική Συμπεριφορά οι διδακτικοί μας στόχοι είναι:
Ø Να εκφράζει φιλικά αισθήματα προς τους άλλους και να τους βοηθάει όταν τον έχουν ανάγκη.
Ø Να συνεργάζεται ομαλά, τηρώντας τους κανόνες.
Ø Να αναλαμβάνει τις ευθύνες του .
Ø Να εκτελεί πρόθυμα οδηγίες και εντολές που του δίνονται.
Ø Να σέβεται τα δικαιώματα των άλλων.
Ø Να διεκδικεί τα δικαιώματα του με διακριτικότητα.
Ø Να καλλιεργείται η αντίληψη ότι είναι φυσικό να μην τα καταφέρνει πολύ καλά σε μια περιοχή ενώ είναι καλύτερα σε κάποια άλλη.
Απώτερος στόχος είναι η συναισθηματική εξισορρόπηση, η αυτοπεποίθηση καθώς και η κοινωνική ένταξη του μαθητή μας.
Το σχολείο μας, ανταποκρινόμενο στις ενταξιακές πρακτικές και στις ανάγκες των μαθητών, λειτουργεί μέχρι σήμερα τμήμα αυτόνομης διαβίωσης.